Поняття «мобінг»: чи може бути у дитячому садку?

Міні-лекція

Мобінг (від англ. mob - юрба) - форма психологічного тиску у вигляді цькування співробітника у колективі, зазвичай з метою його звільнення.

 Уперше явище описано на початку 80-х рр. ХХ в. Німецький фахівець в галузі індустріальної психології Хайнц Лейманн після проведених досліджень у скандинавських країнах описав мобінг і охарактеризував його як психологічний терор, що включає систематично повторюване вороже й неетичне поводження одного або декількох людей, спрямоване проти іншої людини, в основному однієї. Інструменти мобінгу - утаювання інформації, ізоляція, обливання брудом, безперестанна критика, поширення пліток, висміювання, окрики тощо. Мобінг особливо розповсюджений в середовищі офісних працівників. Процес виживання містить у собі п'ять фаз:

 - перша - наявність тривалого й недозволеного конфлікту; 

- друга - агресивні дії й ворожі відносини; 

- на третій фазі в конфлікт утягується керівництво й інші співробітники, переслідуваний піддається наклепу; 

- на четвертій фазі на робітника ставиться клеймо, і насамкінець - звільнення. 

Профспілки німецької корпорації IG Metall установили, що в 33% випадків нападником є керівництво. Підлеглий допускає спровоковані помилки, які гіперболізуються й представляються як такі, що майже звели фірму до катаклізму. У книзі «Насильство на роботі» («Violence at Work»), виданою Міжнародною організацією праці (ООН) в 1998 р. мобінг наводиться в одному переліку з вбивствами, зґвалтуваннями й пограбуваннями. Пояснення цьому таке: необразливий на перший погляд у порівнянні з іншими видами фізичного насильства мобінг іноді закінчується зведенням рахунків з життям. 

Цивілізований світ поступово привчається протистояти мобінгу легітимними методами. У січні 2002 р. Франція ввела антимобінговий закон. У канадській провінції Квебек і в Колумбії прийняте законодавство проти агресії на робочому місці. А Німеччина визнала, що мобінг створює умови, які призводять до різних захворювань. У Швеції керівники підприємств повинні так організувати працю, щоб запобігти й не допустити психологічного терору на робочому місці. З появою ознак мобінгу роботодавець зобов'язаний вжити контрзаходи.

 Психологічна проблема мобінгу в освітньому середовищі

Розбудова системи освіти відбувається у складних соціокультурних умовах та в ситуації загострення негативних явищ в освітньому середовищі. Зокрема, майже в кожному освітньому середовищі існує проблема мобінгу. Проблема мобінгу, як психологічна, була окреслена ще в 70-80-х роках минулого століття у Швеції, потім в Німеччині, Польщі та інших країнах Європи. Важливим є те, що це слово пов'язане з довготривалим виключенням особистості, учня, дитини з групи, класу, колективу. 

Мобінг - це регулярне та цілеспрямоване нанесення фізичної й душевної шкоди людині, дитині. Це довготривале «відторгнення», людини, дитини більшістю членів класу чи групи, колективу. Як показують дослідження, актуальним в учнівських колективах стало поняття «мобінгу» (від англ. -натовп, глум й означає психологічний терор, який здійснює група по відношенню до особистості).

 Види мобінгу:

  •  бойкот,
  •  причіпки,
  •  кепкування, 
  • дезінформація, 
  • доносительство, 
  • спричинення шкоди здоров'ю, 
  • дрібні крадіжки або псування особистих речей. 

Крім того, в залежності від походження, мобінг поділяють на вертикальний (боссинг) - від керівництва, або відповідно від підлеглих, і горизонтальний - від колег або дітей. Передумови мобінгу з боку жертви: конкуренція з вже існуючим авторитетом (через відхилення від психологічних рамок колективу, начальства); тиль поведінки, як у жертви (слабкість, жалібність, хлюпкість). 

Найчастіше жертвами насилля стають діти, які мають: 

- фізичні недоліки або вади

 - ті, що носять окуляри, діти зі зниженим слухом або з руховими порушеннями;

 - особливості поведінки - замкнуті або імпульсивні; 

- особливості зовнішності 

- руде волосся, веснянки, виступаючі вуха, криві ноги, особлива форма голови, вага тіла (повнота або худорлявість) тощо;

 - страх перед школою; 

- відсутність досвіду життя в колективі (так звані «домашні» діти); 

- хвороби - епілепсія, заїкання, порушення мовлення, дисграфія (порушення письмової мови), дислексія (порушення читання), дискалькулія (порушення здатності до рахування) і т.д. 

- низький рівень інтелекту і труднощі у навчанні. 

Для дітей, або ж дорослих які отримали статус відторгнутих, або ізолянтів, характерним є об'єднання в мікрогрупи, які переростають у так звані «групи ризику». Відсутність корекційного впливу на таких дітей, інтеграція даних мікрогруп сприяє формуванню відхилень у поведінці, а це впливає на стан правопорушень у навчальному закладі і створює негативний мікроклімат в дитячому колективі. Об'єднуючись між собою, такі діти порушують робочу атмосферу на заняттях, викликають негативізм і роздратування у педагогів, висміюють або принижують однолітків, конструктивно налаштованих на навчання. Сучасні діти про людську жорстокість знають більше, ніж їхні ровесники 20-30 років тому. Причиною цього є демонстрація сцен насильства у ЗМІ. Спостерігається пережите насильство не лише в кіно, а й на власному досвіді, а саме в сім'ях, сценах приниження в класі (бійки, вимагання грошей, психологічний тиск, словесні образи). Причиною мобінгу може бути не тільки агресія або страх, а також нудьга і монотонність, бажання розвіятись чи виділитись серед інших. Наслідки таких «розваг» відображаються на особистості і супроводжуються психосоматичними порушеннями. Як не прикро, але однією з причин «мобінгу» є й нестабільність сучасної сім'ї (багато дітей живе з одним із батьків, значна частина дітей проживає з родичами або опікунами у зв'язку з виїздом батьків за кордон, існує багато функціонально неспроможних, деструктивних сімей). У зв'язку з цим у дітей в таких сім'ях з'являються емоційні розлади, депресивні стани, агресивність, що значною мірою впливає на взаємовідносини в дитячому колективі. Мобінг вкрай негативно впливає на соціалізацію жертви, дезадаптуючи її з усіма витікаючими звідси наслідками, а саме: руйнування або ж затримка формування сфер, в яких здійснюється становлення особистості - діяльності, спілкуванні, самосвідомості. 

Наслідки мобінгу:

- неадекватне сприйняття власної індивідуальності 

- занижена самооцінка, комплекс неповноцінності, беззахисність; 

- неадекватне сприйняття реальності 

- формування дезадаптаційних захисних психологічних механізмів;

 - тривога, стрес, фобії, депресії, неврози, страх; 

- відхилення в поведінці

 - адиктивна, антисоціальна (крайньої формою якої є кримінальна), суїцидальна;

 - формування залежностей: алкогольна, тютюнова, наркотична, психологічна і т.д.; 

- порушення в комунікативній сфері (крайнім випадком є розлади мовлення) 

- страх спілкування з людьми, крайню недовіру до людей, відсторонення від спілкування з колективом (в школі це проявляється у вигляді прогулів). 

Напрямки превентивної роботи: 

- підтримуйте позитивний статус дитини (потенційної жертви мобінгу);

 - підкреслюйте важливість спільної роботи у колективі; 

- формуйте навички самоконтролю, асертивної поведінки та позитивне ставлення до себе;

 - засуджуйте твердо й постійно деструктивну й антисоціальну поведінку; 

- використовуйте в роз'яснювальній профілактичній діяльності такий матеріал, що спонукатиме слухачів до міркувань та осмислення власної поведінки; 

- заохочуйте до позитивних зрушень в особистісному зростанні, тобто підтримуйте у них прагнення до самовдосконалення. 

Основні завдання соціально-педагогічної і корекційної роботи з жертвами насилля: 

  • створити психологічний комфорт для отримання жертвами мобінгу позитивного досвіду підтримки і довіри; сформувати навички упевненої поведінки, розвинути впевненість в собі, позитивне самосприйняття;
  •  допомогти розвинути навички конструктивного спілкування, комунікативну компетентність;
  •  мінімізувати відчуття людиною своєї одинокості шляхом формування потреби у приналежності до групи; 
  • підвищувати рівень емоційної комфортності шляхом зниження тривожності; 
  • працюючи з колективом, в якому зафіксовано явище мобінгу, необхідно в напрямку зниження агресивності, формування толерантності, емпатійності з метою вторинної профілактики виникнення мобінгу.

 Рекомендації щодо уникнення мобінгу: 

  • намагайтеся підтримувати стосунки з усіма учасниками колективу.
  • не розпускайте плітки, а почувши плітку, не переказуйте її іншим. 
  • відстоюйте свою думку, не дозволяйте принижувати себе. 
  • дотримуйте традиції колективу. беріть участь у спільних колективних заходах. 
  • якщо виникають проблеми у стосунках з однолітками або вчителями, зверніться до дорослих яким ви довіряєте (краще до психолога). 

Використано інтернетресурс 


© 2020 ЗДО № 2 "Веснянка". м. Чернігів
Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати